Zowel ouders als beleidsmakers zien graag dat kinderen eerder leren lezen, schrijven en rekenen, het liefst al als ze nog maar 3 of 4 jaar oud zijn. Eugénie de Bresser, directeur van een kinderopvangorganisatie, legt in een sterk stuk in uit waarom dat zo’n slecht idee is.Ze schrijft hoe ze een toenemende druk ervaart om de opvang van haar peuters en kleuters in te richten als onderwijs. In de educatieve programma’s die ze gebruikt sluipen steeds meer ‘onderwijsachtige’ elementen. Ze legt uit: “De grootste risico’s van ‘kinderopvang als onderwijs’ zitten naar mijn mening in twee aspecten: het accent op de cognitieve vaardigheden zoals rekenen en taal en de toenemende vraag om de toetsing daarvan.” Volgens neurowetenschappers is het brein van peuters en kleuters nog niet toe aan het leren van cognitieve vaardigheden. Dat maakt het meestal verspilde moe …
Lees het gehele artikel
Bron: Waarom het schadelijk kan zijn om peuters en kleuters te leren lezen | welingelichtekringen