Na een uitzending over toetsstress op de basisschool stromen de reacties binnen bij Pointer. Eén reactie stak er met kop en schouders bovenuit: die van Henny Schrijver, leerkracht en taalspecialist uit Noord-Holland. Hij vertelt hoe toetsen niet alleen stress veroorzaken, maar ook een vernietigend effect hebben op het taalonderwijs. “Ons onderwijs is verworden tot kunstjesonderwijs.”Henny legt uit dat het continue toetsen leidt tot een ‘afrekencultuur’ waarin kinderen alleen nog maar leren wat er getoetst wordt. “Leerkrachten en methodemakers richten zich op de toetsbare doelen in de Cito en andere toetsen. Dat maakt dat de taal op school enorm arm wordt.”Arme taalDie ‘arme taal’ is niet zomaar een woordkeuze. Henny illustreert het: “Leg maar eens een AVI-boek (AVI is een instrument om de leesvaardigheid van kinderen te meten, red.) naast een ‘gewoon’ boek; dan zie je het verschil …
Lees het gehele artikel
Bron: ‘De Donald Duck heeft een hoger taalniveau dan de gemiddelde leerstof voor groep 7’ | welingelichtekringen